Fiscaal dienstverleners kunnen per 16 december sneller een actueel schuldenoverzicht opvragen van een onderneming die uitstel van belasting heeft aangevraagd.
Ondernemers en hun accountantskantoren hebben een actueel schuldenoverzicht van de Belastingdienst nodig voor het opmaken van de jaarrekening 2020 en voor het aanvragen van enkele steunmaatregelen. Het zag ernaar uit dat de Belastingdienst die schuldenoverzichten pas in het voorjaar 2021 wilde sturen, omdat per juli van dat jaar de terugbetaling van het uitstel van belasting begint.
Twee nieuwe manieren opvragen schuldenoverzicht
Door de coronacrisis maken veel ondernemingen gebruik van uitstel van belastingbetaling. Voor het houden van overzicht en het afsluiten van het boekjaar is er behoefte aan een actueel inzicht in de schuldpositie. Het was al geruime tijd mogelijk om telefonisch een schuldenoverzicht met openstaande bedragen op te vragen bij de Belastingdienst (binnen 10 dagen per post te ontvangen). Daar komen nu voor fiscaal dienstverleners en intermediairs per 16 december 2020 twee nieuwe manieren bij:
Binnen twee dagen opvragen
Een aandachtspunt is dat het bij deze twee bovenstaande nieuwe mogelijkheden niet mogelijk is om te kiezen tussen verzending per post of via een bericht naar de Berichtenbox, zo laat de Belastingdienst weten. Het schuldenoverzicht zal binnen 10 werkdagen altijd naar het bij de Belastingdienst bekende toezendadres van de ondernemer worden gestuurd. Wanneer de ondernemer het schuldenoverzicht binnen 2 werkdagen in de Berichtenbox wil ontvangen, kan gebruik worden gemaakt van het bestellen van het schuldenoverzicht via de BelastingTelefoon of Helpdesk Intermediairs.
Bron: SRA